Detalle del libro
Ver Índice
1. Conceptualització de les noves tecnologies
1.1. Introducció
1.2. Conceptes previs: en la societat de la informació i la comunicació
1.3. Definició, característiques significatives i classificació de les NT de la informació i la comunicació
1.3.1. La classificació de les NT
1.4. Bases psicològiques i didàctiques de les NT
1.5. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 1
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
2. La comunicació amb les NT
2.1. Introducció
2.2. La comunicació visual, audiovisual i multimèdia
2.2.1. Els mitjans multimèdia
2.2.2. Els mitjans visuals i audiovisuals
2.3. Educació “amb” i “per als” mitjans audiovisuals i les NT
2.4. Els mitjans de comunicació social en la societat contemporània
2.5. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 2
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
3. L’ús educatiu de les NT
3.1. Introducció
3.2. Criteris generals per a l’ús, la selecció, el disseny i l’avaluació de mitjans i NT per a l’ensenyament
3.3. Les presentacions col·lectives: transparències i diapositives informatitzades
3.4. L’ús educatiu del vídeo
3.4.1. Disseny i ús del vídeo didàctic
3.4.2. Les diferències entre el vídeo didàctic i la televisió didàctica
3.4.3. Les característiques del vídeo didàctic
3.4.4. Objectius i continguts del vídeo didàctic
3.4.5. Tipus de vídeo didàctics
3.4.6. El taller de vídeo
3.5. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 3
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
4. El mitjà informàtic en l’educació. Els multimèdies, hipertexts i hipermèdies en el terreny educatiu
4.1. Introducció
4.2. Les xarxes de comunicació: possibilitats tècniques, serveis oferts i usos educatius
4.2.1. Possibilitats tècniques i usos educatius
4.2.2. Serveis oferts i usos educatius
4.3. La televisió via satèl·lit: noves possibilitats per a l’educació
4.3.1. Avantatges i inconvenients de la televisió digital i educativa
4.3.2. L’ús de la televisió educativa
4.3.3. La integració de la televisió en el currículum
4.4. Les possibilitats educatives de la videoconferència
4.4.1. Els usos educatius i el desenvolupament de la videoconferència
4.4.2. Avantatges i inconvenients de l’ús de la videoconferència
4.5. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 4
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
5. L’organització dels mitjans en els centres educatius
5.1. Introducció
5.2. Els centres de recursos
5.3. L’impacte de les NT en l’organització de les institucions educatives
5.3.1. Principals canvis en els centres docents com a conseqüència de l’ús de les NT
5.4. L’ús de les tecnologies de la informació per a la diversitat
5.5. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 5
SOLUCIONS
PROPOSTES PRÀCTIQUES ALS CONTINGUTS
RESUM
EXAMEN
BIBLIOGRAFÍA
Progressivament s’han anat implantat en l’àmbit educatiu una sèrie d’instruments i mitjans tecnològics com poden ser la televisió, el vídeo, l’ordinador, Internet o la videoconferència, entre d’altres que, fins fa poc temps, només pertanyien al domini d’un grup d’experts.
Avui en dia, l’ús d’aquestes eines tecnològiques com a elements de recolzament, adquireix gran importància en l’àmbit educatiu, ja que afavoreix, millora i enriqueix considerablement el procés d’ensenyament-aprenentatge dels alumnes.
Per aquest motiu, el present manual aporta al lector coneixements sobre els canvis que es produeixen amb la introducció de les noves tecnologies a l’aula, i la manera en què aquests es poden convertir en mesures d’atenció a la diversitat. A més, indica pautes sobre com utilitzar educativament, a l’aula, mitjans com el retroprojector, les xarxes de comunicació, la televisió via satèl·lit, el vídeo o la videoconferència, i en quin moment fer-ho. Per últim, també exposa els avantatges i desavantatges que presenta cadascun d’ells a l’hora d’utilitzar-los a l’aula.