Detalle del libro
Ver Índice
1. L’aparador
1.1. Introducció
1.2. Breu introducció històrica
1.3. Funció
1.4. Objectius
1.5. Tipus d’aparadors
1.5.1. Tipus d’aparadors segons la ubicació
1.5.2. Tipus d’aparadors segons la presentació de l’aparador
1.5.3. Aparadors publicitaris de marca
1.5.4. Aparadors sense mercaderia o producte
1.5.5. Tipus d’aparadors en funció del producte
1.6. Què és un aparadorista?
EXERCICI 1
SOLUCIONS
1.7. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 1
SOLUCIONS
2. Principis bàsics de l’aparadorisme
2.1. Introducció
2.2. Factors que condicionen la composició d’un aparador
2.3. Principis bàsics d’un aparador: simplicitat; relleus; claredat; agrupament i espais lliures; nitidesa; predomini; homogeneïtat; lluminositat
2.4. Característiques fonamentals: visibilitat; ordre i unitat; coherència visual; creativitat i sorpresa
2.5. Principis de composició: equilibri, pes, forma, espai i memòria
2.5.1. L’equilibri
2.5.2. El pes
2.5.3. La forma
2.5.4. L’espai
2.5.5. La memòria
2.5.6. Propostes de composició
EXERCICI 2
SOLUCIONS
2.6. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 2
SOLUCIONS
3. Elements base de l’aparadorisme El color i la llum. Línies, superfícies i volums. Elements estructurals
3.1. Introducció
3.2. El color
3.2.1. La percepció del color
3.2.2. Qualitats del color: to, lluminositat (pal·lidesa), saturació (colorit) i matís
3.2.3. Classificació dels colors: bàsics, complementaris, binaris, freds i d’altres
3.2.4. La psicologia del color
3.2.5. Criteris de selecció de colors: naturalesa i característiques dels articles; estil del comerç i clientela; temporada; moda; nombre de colors i rendibilitat
3.3. La llum i la il·luminació
3.3.1. La llum i l’aparador
3.3.2. Sistemes d’il·luminació
3.3.3. Ombres i color
3.3.4. Potència adequada d’un aparador
3.3.5. Tipus de llums
3.4. Línies, volums i superfícies
3.5. Elements estructurals: llunes, parets, fons (sense fons, semioberts i tancats) i bases
3.5.1. Elements estructurals
3.5.2. Fixacions
3.5.3. Eines de treball per a l’aparador
EXERCICI 3
SOLUCIONS
3.6. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 3
SOLUCIONS
4. Definició d’un aparador
4.1. Introducció
4.2. Disposició
4.2.1. Simètrica
4.2.2. Asimètrica
4.2.3. Rítmica
4.3. Posició
4.3.1. Frontal
4.3.2. Obliqua
4.3.3. Ventall
4.4. Composició
4.4.1. Geomètrica
4.4.2. Lineal
4.4.3. Circular
4.4.4. Piramidal
4.5. Elements inicials a considerar
4.5.1. Revestiments
4.5.2. Cartells. Funcions: atracció, explicació i decoració
4.5.3. Selecció de texts i paraules per a cartells
4.5.4. Retolació i serigrafia
4.6. Etiquetes. Informació (preu, composició, talles, marques i altres característiques) i normativa. Dimensions i colors. Emplaçament
4.7. Decoracions interiors. Accessoris de presentació: funció, tipus i criteris de selecció
4.7.1. Funció
4.7.2. Materials d’ambientació
4.7.3. Elements mòbils, equipaments tècnics i sistemes d’animació
4.7.4. Elements fixes
4.7.5. Elements vius
4.7.6. Maniquins
4.7.7. Criteris de selecció:
4.8. Creació de l’aparador
4.8.1. Mesures de l’espai
4.8.2. La idea
4.8.3. Realització d’un projecte
4.8.4. Maqueta
4.8.5. Pressupost
4.8.6. Temps d’execució
4.8.7. El decorat i els materials (fusta, plàstic, metall, cordes, cartó, pintura, paper, guix, tèxtil i suro)
4.9. Programa d’exposició de productes
4.9.1. Preparació dels productes a exposar
4.9.2. Programació
4.9.3. Exposició dels productes: el muntatge
4.9.4. Moviment/renovació dels productes. La periodicitat de l’aparador
4.10. Vendes especials: saldos, inici de temporada, cap d’any
4.11. Rendiment i eficàcia de l’aparador: ràtios i índexs d’eficàcia
EXERCICI 4
SOLUCIONS
4.12. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 4
SOLUCIONS
5. Dibuix i disseny
5.1. Introducció
5.2. Teoria de la comunicació visual. El significat del disseny
5.3. La composició i el disseny
5.3.1. Definició
5.3.2. Conceptes i combinacions generals
5.3.3. Signe. Símbol. Emblema. Anagrames i diagrames. Marques i logotips
5.3.4. Elements visuals: tres dimensions
5.3.5. El mètode del disseny
5.4. Dibuix artístic i dibuix tècnic
EXERCICI 5
SOLUCIONS
5.5. Resum de continguts
AUTOAVALUACIÓ 5
SOLUCIONS
RESUM
EXAMEN
BIBLIOGRAFIA
Un bon professional de l’aparadorisme cal que sigui innovador i creatiu, intuïtiu i enginyós, és a dir, un artista amb una base tècnica i comercial, així com posseir una seguit de coneixements artístics, comercials i tècnics. Igualment ha de tenir un gran sentit del color i de la llum i també una gran capacitat per crear muntatges escènics.
Aquest manual es correspon amb el mòdul “Tècniques de disseny d’aparadors”, del certificat de professionalitat de l’ocupació de “Dependent de Comerç”, segons el Reial decret 1393/1995. Constitueix una guia pràctica sobre tècniques, mètodes, materials i procediments en l’art de l’aparadorisme. Ideaspropias Editorial recull recursos i exemples reals que ens orientaran i facilitaran el treball a l’hora de realitzar el muntatge del nostre aparador.
L’objectiu d’aquest manual és elaborar el disseny d’un aparador aplicant-hi tècniques d’aparadorisme i a partir d’uns objectius tècnics, comercials i estètics prèviament identificats. També pretén ser una guia pràctica de consulta i un referent per a totes aquelles persones que desitgen dur a terme el disseny i la composició d’un aparador.